Tre år med Jämlik hälsa för alla

Under tre års tid har Reacta bedrivit ett utvecklingsprojekt med stöd av Allmänna arvsfonden, Jämlik hälsa för alla. Elever, personal och rektorer, från skolor med undervisning anpassad för elever med intellektuell funktionsnedsättning har medverkat. Projektets huvudsakliga fokus har varit att anpassa den modell för hälsofrämjande arbete som arbetet med hälsoråd grundar sig på. Det tillsammans med att utveckla en mer användarvänlig medlemsplattform för alla medlemmar och ett önskemål om en mer tillgänglig hemsida har legat högt på prioriteringslistan.

Utöver det har ett utvecklingsarbete bedrivits kring Reactas utbildningar - utbildningen till hälsorådscoach och utbildningen till samordnare, tillsammans med personal från projektskolor. Projektets deltagare har arbetat hårt med olika aktiva insatser för att marknadsföra projektet till exempel vid olika mässor och inspirationsträffar, där projektelever alltid medverkat.

Nedan följer några smakprov på vad projektet renderat för effekter och resultat.

Effekter:

  • Ett ökat empowerment kring hälsa och mående hos barn och unga i projektets skolor
  • Spridning av projektets innehåll och resultat på mässor, plattformar och inspirationsträffar
  • Verksamheter med undervisning för barn och unga med behov av anpassad undervisning har fått en starkare röst i riksorganisationen Reacta
  • Projektelever upplever att hälsorådsarbete blivit en naturlig och tillåtande plattform för att prata om hälsa, gemenskap och vad man kan göra för att må bra eller bättre
  • Projektet har skapat förutsättningar för nya samarbetsformer, mellan program och stadier, på medverkande skolor, både med elever från typiska och anpassade skolformer
  • Projektskolor uppger ett ökat socialt samspel där nya och flera relationer etablerats elever emellan.

Resultat:

  • Projektet har möjliggjort för fler anpassade skolor att ansluta sig till Reacta för att starta och driva hälsoråd
  • Projektet har skapat möjligheter för fler hälsorådscoacher per hälsoråd, vilket nu är en framgångsfaktor då det möjliggör ett delat ansvar och någon att byta och bolla idéer med
  • Projektet har renderat fler sätt för verksamheter att ta emot friskvårdsbidrag till hälsoråden
  • Projektet har med målgruppens hjälp skapat en animerad film som förklarar hälsorådsarbete
  • En uppdaterad medlemsplattform har utvecklats tillsammans med en mer tillgänglig hemsida
  • Personal från anpassade verksamheter har medverkat i en film med fokus på hur man tillvaratar kompetens och resurser hos elever.

I Jämlik hälsa för alla så har elever och personal mötts såväl i digitala som fysiska projektträffar. Vi har delat erfarenheter, inspirerat varandra och arbetat med projektet. Vi har genomfört hälsofrämjande aktiviteter, allt från olika danser, att lösa gemensamma och spännande uppdrag, spela kort, gå på slottsguidning, till att gymma, prova ljusterapi och mycket, mycket annat.

Sammantaget under dessa tre projektår har sex projektskolor genomfört 716 hälsofrämjande aktiviteter med 6954 deltagare. Helt fantastiskt! Flera av skolorna har dessutom utvecklat sitt arbete med hälsoråd och startat flera. Tänk vad en riktigt bra modell för hälsofrämjande arbete tillsammans med barn och unga kan föra med sig!

Vill du veta mer om hur verksamheten du arbetar i också kan arbeta hälsofrämjande tillsammans med barn och unga med hälsoråd? Vill du veta mer om vilka effekter på psykiskt, fysiskt och socialt välbefinnande arbetet med Reactamodellen ger? Varmt välkommen att höra av dig så berättar vi mer!

Du når oss på info@reacta.se eller via telefon 08-940 410.

Från:
Reacta