Så ska skolorna få en starkare elevhälsa

Idéerna och önskemålen om hur elevhälsan bättre ska räcka till för alla elever är många.

Skolledarna varnar för att lägga på fler uppgifter utan att tillföra nya resurser. Stressen och den psykiska ohälsan hos eleverna i skolan är fortsatt hög. En av de grupper som är särskilt utsatta är elever med NPF och autism. Orsakerna till detta finns det många olika åsikter om. En del menar att betygssystemet och gymnasiets kursbetyg är en viktig orsak. Betygskriterier med krav på självständighet och stor flexibilitet gör att bedömningen kan drabba elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och autism negativt.

Andra skyller på mobiler, sociala medier och dålig sömn. En annan förklaring är att skolans höga ambition att vara inkluderande har försatt skolpersonalen i en näst intill omöjlig situation, och att det även drabbar eleverna när tiden och kompetensen för att skapa en tillgänglig lärmiljö är otillräcklig.

Från:

Det går snabbt och enkelt

Kom igång enkelt i fyra steg

Kom igång genom fyra enkla steg. Börja med att prenumerera på nyhetsbrevet med senaste nytt om hälsofrämjande arbete. Boka sedan ett kostnadsfritt möte och få information om hur ni kan kan lyfta ert hälsofrämjande arbete. Vi kommer med tips, inspiration och framgångsrika exempel från andra skolor och mötesplatser. Därefter analyserar vi tillsammans ert nuläge och behov. Utifrån kartläggningen tar vi fram en skräddarsydd helhetslösning för just er verksamhet med fokus på hur ni kan starta upp arbetet. Vi hjälper er genom hela processen.  

Tveka inte att kontakta oss om ni behöver hjälp eller stöd på elevhalsa@reacta.se, 08-940 410 eller i chatten nere till höger.