Vi har lyssnat och gjort det ännu enklare att ha årsmöte i hälsoråden. Under flera år har myndigheter ställt krav på att hälsorådens styrelser måste lämna epost och mobilnummer. Både på den avgående styrelsen och den nyvalda. Även om det handlar om barn och unga som inte har mobil eller epost. Detta har varit ett hinder för barn och ungas organisering i hälsoråd. På nätverksträffen för samordnare lyftes detta igen och efter dialog med myndigheterna har vi nu fått till en förändring. Nu behöver bara stödjare och mötessekreteraren skriva in sin epost.
Ytterligare en förbättring är att det nu finns en automatiskt kontroll av epostadresserna så att mötessekreteraren garanterat får årsmötesprotokollet. Båda förbättringarna kommer göra en avsevärd skillnad för hälsoråden både i tid och enkelhet.
Reacta arbetar ständigt med att göra det enklare och lättare för barn och unga att organisera sig i hälsoråd som bibehåller och stärker deras hälsa. Med enkla digitala guider kan barn och unga med stöd av personal på skolan eller fritidsverksamheten starta och driva hälsoråd. Dessutom skapar Reactas digitala guider automatiskt mötesprotokoll i PDF som kan skrivas under digitalt eller på papper.
Varför behöver Reacta kontaktuppgifter?
Reacta får bidrag från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. För att få detta stöd kräver myndigheten in uppgifter som är granskade av en medlemsrevisor och en auktoriserad revisor. Dessa uppgifter ska innan vara granskade av kansliet.