Hälsa för lärande - lärande för hälsa

Forskning visar entydigt att det finns ett starkt dubbelriktat samband mellan studieresultat och hälsa. Goda resultat leder till bättre hälsa samti­digt som god hälsa ger bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen.

Ett återkommande utvecklingsområde med det hälso­främjande arbetet är att det måste kopplas tydligare till undervisningen. Den här kunskapsöversikten har som huvudfokus att genom bästa tillgängliga kunskap öka förståelsen för hur lärande och hälsa påverkar varandra samt att förtydliga det förebyggande och hälsofrämjande arbetet som hela skolans gemensamma uppdrag. De perspektiv som lyfts fram har sitt stöd i omfattande nationell och internatio­nell forskning. Målgrupp för den här översikten är därför all skolpersonal som berörs av arbete med barn och elever i förskola och skola.

Ladda ner som PDF eller beställ i tryckt version

Läs mer
Från:

Hälsorådsmodellen

Stöd & kunskap till hälsofrämjande arbete