Elevhälsans arbete vid distansundervisning

Under 2021 gjordes en distansinspektion vid 20 grund- eller gymnasieskolor och rektorer, elevhälsopersonal, lärare och elever intervjuades. Fokus för inspektionen var att se hur skolorna har arbetat för att förebygga negativa konsekvenser av undervisning på distans samt om de genomfört hälsofrämjande och förebyggande insatser.

Resultatet visar att få av skolorna har bedrivit det breda och systematiska arbete som krävs för att kunna kartlägga elevernas hälsosituation.

Bland annat har studien visat att:

- Stöd till elever har blivit lidande och förebyggande och hälsofrämjande insatser har ställts in
- Elevhälsans uppdrag har inte kunnat utföras på vissa skolor
- Flertalet lärare visar sina elever stor omsorg men det saknas gemensamma strategier för hälsa

Med utgångspunkt i granskningens resultat vill Skolinspektionen lyfta vikten av att göra följande:

- Bevaka elevernas fysiska, psykiska och psykosociala hälsa vid återgången till närundervisning
- Utveckla skolans arbetssätt för att skapa en heltäckande bild av elevernas hälso- och lärandesituation
- Digitalisera relevanta delar av elevhälsoarbetet
- Genomföra adekvata förebyggande och hälsofrämjande insatser
- Analysera och utveckla de digitala lärmiljöerna ur ett elevhälsoperspektiv

Klicka nedan för att läsa rapporten i sin helhet.

Läs mer
Från:
Skolinspektionen